کودکان می توانند با افزایش مدت زمان خواب از مزایایی مشابه با تحرک بدنی برخوردار شوند

15مه 2021- محققان گفته اند كه خوابیدن بیشتر و كمتر نشستن می تواند همان تأثیر ورزش را بر سلامت روان و وزن كودكان داشته باشد.

یک تیم از دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) می گویند که آنها ثابت کرده اند بچه ها می توانند در طول یک روز با جایگزینی فعالیت های مختلف، از مزایای بهداشت جسمی و روانی یکسانی برخوردار شوند.

اگرچه فعالیت بدنی تأثیر بیشتر و سریعتری بر سلامتی و رفاه کودکان دارد، اما یافته های این تحقیق نشان می دهد که جوانان می توانند با 52 دقیقه خواب بیشتر یا تقریبا یک ساعت نشستن کمتر، به همان کاهش 7.4 درصدی شاخص توده بدنی(BMI) برسند.

سلامت روان آنها همچنین ممکن است با افزایش 35 دقیقه ورزش، یا 68 دقیقه خواب اضافی یا 54 دقیقه کاهش زمان بی تحرکی تقویت شود.

در این تحقیق هزار و 179 کودک در سنین 11 تا 12 سال شرکت کردند.BMI ، اندازه ی دور کمر و چربی بدن آنها اندازه گیری شد. سلامت روانی آنها بر اساس گزارشگر خود آنها ثبت شد.

محقق اصلی این پژوهش، دکترDot Dumuid ، گفت: کارهای زیادی در خانواده های مدرن وجود دارد که از نظر زمانی با هم در رقابت هستند از فوتبال پس از ساعت مدرسه تا آموزش موسیقی، یا حتی کار ساده ای مانند پیاده روی روزانه برای گردش سگ خانواده. بهمین دلیل یافتن زمان مناسب برای قرار دادن همه ی این کارها در یک روز، می تواند یک چالش باشد.

در دستورالعمل های بین المللی آمده است که کودکان به 9 تا 11 ساعت خواب، 60 دقیقه تمرین بدنی و بیش از دو ساعت زمان برای تماشای تفریحات تلویزیونی یا سایر صفحات نمایشگر در روز نیاز دارند، با این حال تنها هفت درصد کودکان به طور منظم این اهداف را برآورده می کنند.

 با اولویت ها و تعهدات رقابتی بسیاری که وجود دارد، مفید است که بدانیم کدام فعالیت ها بیشترین فواید را برای کودک ما به همراه دارند.

در این تحقیق ما مدت زمان لازم برای خواب، حداکثر زمان کم تحرکی، ورزش سبک و ورزش متوسط ​​تا شدید را که سبب بهبود مشابهی در سلامت روان، سلامت جسمی و پیشرفت تحصیلی کودکان می شود، محاسبه کردیم.

برای خانواده هایی که زمان کمی در دسترس دارند، افزایش اندک در ورزش متوسط ​​تا شدید می تواند گزینه ای برای بهبود سلامت و رفاه کودکان باشد. در عوض، یک شب خواب زودتر می تواند همان مزایای سلامتی را داشته باشد، مهمتر از همه، انعطاف پذیری در انتخاب گزینه ها است که این یافته ها را بسیار ارزشمند می کند.

امکان جایگزینی فعالیت های کودکان راهی امیدوار کننده برای خانواده ها برای انتخاب های سالم و متناسب با برنامه ی منظم خانواده ی آنها است.

پروفسورTrevor Shilton ، مدیر فعالیت بدنی در بنیاد قلب، گفت: این مطالعه تأیید می کند که فعالیت بدنی سریعترین و موثرترین راه برای ایجاد مزایای سلامت جسمی و سلامت روان کودکان است. اما یافته ها همچنین نوعی انعطاف پذیری را برای خانواده ها فراهم می کند.کمک به کودکان و نوجوانان در انتخاب گزینه های سالم و کمک به خانواده ها برای ایجاد محیطی که از آنها در این انتخابها حمایت کند، می تواند کیفیت زندگی آنها را در آینده بهبود بخشد و همچنین خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی را کاهش دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/kids-could-swap-exercise-for-more-sleep-to-enjoy-same-health-benefits.html